המעבר שלי מעולם הניהול כשכירה לעצמאות כיועצת לארגונים, הכריח אותי לשאול את אחת השאלות המורכבות ביותר: "איך אני נשארת רלוונטית?".
בעולם שבו הצלחה של היום אינה ערובה למחר, השאלה הזו מהדהדת לא רק אצלי, אלא אצל כל מנהל ומנהלת שאני פוגשת.
השבוע, קראתי את הנאום האחרון של מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, והבנתי שהשאלה הזו נמצאת בלב ליבה של כל מנהיגות עכשווית. נאדלה מתאר מציאות רגישה שבה הצלחה מסחררת ופיטורי עובדים מתקיימים בו-זמנית, ומציע לנו מסגרת פשוטה וחזקה להתמודדות: לבחון מחדש את ה"למה", ה"מה" וה"איך" שלנו.
כיועצת, לקחתי את המודל שלו וזיקקתי ממנו שלוש שאלות קריטיות, שיכולות להפוך למנוע צמיחה אדיר עבור כל מנהל.
- ה"למה" שלנו: המשימה שגדולה מאיתנו
נאדלה טוען שה"למה" הוא הסיבה העמוקה שבגללה אנחנו קמים בבוקר, המשימה שגדולה יותר מהמוצר או מהשירות שלנו. לדבריו, הרלוונטיות שלנו נקבעת לאור היכולת שלנו "לבנות כלים שעוזרים לאחרים להצליח". כשה"למה" ברור, הוא הופך לדבק שמחבר את הצוות, הלקוחות והארגון כולו למטרה משותפת.
השאלה למנהלים: האם ה"למה" שלכם ברור? האם הוא ידוע לצוות ולקהילה, והאם הוא מהווה את הסיבה שבגללה אנשים מתאמצים כל יום מחדש?
- ה"מה" שלנו: סדרי העדיפויות הבלתי מתפשרים
ה"מה" הוא התרגום המעשי של ה"למה". אלו הן ההחלטות והפעולות שאנחנו בוחרים לבצע מדי יום כדי לשרת את המשימה שלנו. בעבודתי עם מנהלים, אני רואה שהאתגר הגדול ביותר הוא לשמור על סדרי העדיפויות האלה גם תחת לחץ, אילוצי תקציב וקונפליקטים. ה"מה" הוא המבחן האמיתי של ה"למה".
השאלה למנהלים: מהם 2-3 הדברים שדורשים את תשומת הלב שלכם עכשיו כדי לקדם את ה"למה" שלכם, גם כשהכל נראה דחוף?
- ה"איך" שלנו: התרבות שמחזקת את הדרך
ה"איך" הוא התרבות הארגונית וההתנהלות היומיומית. האם אנחנו פועלים מתוך תרבות של גמישות, סקרנות ו"למידה מתמדת" כפי שמציע נאדלה, או מתוך תרבות של הרגלים וטקסים שאולי איבדו את משמעותם? התרבות היא זו שקובעת אם אנשים ירגישו מחוברים, יצירתיים ובטוחים מספיק כדי לקחת סיכונים.
השאלה למנהלים: האם התרבות בארגון שלכם תומכת בלמידה מטעויות ומעודדת יצירתיות, או שהיא מקדשת תהליכים קשיחים?
סיכום: האם אתם מאפשרים לאחרים לצמוח?
כשאני מצליחה להגיע עם מנהלים למענה ממוקד על שלוש השאלות האלה, התוצאה המיידית היא בהירות ומיקוד. נוצר חיבור אמיתי בין המהות של הארגון לבין האסטרטגיה השיווקית והעסקית שלו.
בסופו של יום, הרלוונטיות שלנו כמנהלים וכמובילים לא נמדדת רק בהצלחה שלנו, אלא ביכולת שלנו, כפי שניסח זאת נאדלה, להציע כלים לאחרים לבנות את ההצלחה שלהם.
רוצים לקרוא את הנאום המקורי? הנה הקישור שלו במיקרוסופט. רוצים ליצור קשר עם סיגל אמסלם? שלחו הודעה בעמוד הצור קשר.